Skolens historie

Skolebygningen

Høyenhall skole ble bygget i 1966. De første 9 årene som barneskole. Først i 1975 startet skolen med ungdomstrinn. Skolen har nå to klasserekker på barnetrinnet og tre på ungdomstrinnet. Til sammen har skolen ca. 600 elever og bortimot 80 ansatte (inkl. AKS).

5. april 1997 brant store deler av Høyenhall skole ned. Først fra skolestart 2000 kunne skolen endelig ta i bruk de nye skolelokalene og en ny idrettshall. I dag kan skolen også skilte med et bredt IKT-tilbud, store friarealer og et nydelig bibliotek med egen bibliotekar.

Har du noen gang lurt på hvorfor Høyenhall skole har valgt å bruke et epletre som logo? For å finne svar på dette må en helt tilbake til siste halvdel av 1800-tallet. Da lå det en stor eplehage anlagt av Petter Wessel Kildal der skolen ligger den dag i dag. 10 000 bærbusker og 5000 frukttrær gjorde sitt til at dette i 1870-årene var Norges største frukthage.

Så neste gang du ser Høyenhall skole på nasjonaldagen, skal det ikke herske tvil om hvor fanen har fått sitt utseende fra.

Epletreet vårt

viktig