Hovedseksjon

Skriving

 

Skriveglede er et viktig stikkord for skriveopplæringen i skolen, og skriveglede forutsetter at elevene opplever skriveaktivitetene som meningsfulle.

 

Høyenhall skole:

  • har som mål å skape skriveglede!
  • bruker tenkeskriving og uformell skriving i fag.
  • involverer elevene med på å utarbeide kriterier for tekster de skal skrive.
  • gir elevene rammer for tekster de skal skrive;
    • gode eksempeltekster
    • diskuterer tekstoppbygging og typiske kjennetegn ved tekster
    • skriverammer i form av skjema eller startsetninger som hjelper elevene å se for seg hvordan den ferdige teksten kan se ut til slutt.
    • fokus på bestilling for skrivingen til elevene med utgangspunkt i skrivetrekanten.
  • bruker skrivestøtteprogram som nyttige hjelpemidler i skriveprosesser.
  • forbereder elevene på ulike skrivesituasjoner de vil møte senere i livet.

 

Prinsipper for god skriveopplæring

  • Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
  • Bruke "Vurdering for læring" for å fremme elevenes skriveutvikling.
  • Gir elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
  • Å gi rammer som støtte for elevenes skriving.
  • Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.

Kilde: www.udir.no